Veelgestelde vragen over het gebruik, schoonmaken en onderhoud van apparaten
Vind de antwoorden op vragen die uw patiënten regelmatig stellen over het onderhouden, schoonmaken van het apparaat en over tips voor het gebruik van de apparaten op reis.
Patiënten helpen een therapieapparaat te gebruiken
Dat kan een aantal oorzaken hebben. De volgende suggesties kunnen u helpen het probleem te identificeren en op te lossen.
- Controleer of het apparaat van uw patiënt ingeschakeld is en dat het masker juist is afgesteld. Als u niet zeker weet hoe u het masker van uw patiënt moet bijstellen, kunnen de veelgestelde vragen over het passend maken van het masker uitkomst bieden. Als uw patiënt last heeft van veel lekkage en Smart Start/Stop is ingeschakeld, is het mogelijk dat het apparaat automatisch stopt vanwege de lekkage.
- Controleer of de stekker goed is ingestoken in het apparaat. Als de stekker correct is ingestoken, zal de aan/uit-knop oplichten.
- Zorg dat er geen dekens of andere objecten op de adapter of het apparaat liggen.
- Controleer of de filter schoon is. Indien geblokkeerd, moet de filter vervangen worden.
- Controleer bij S9 therapieapparaten ,als uw patiënt een bevochtiger gebruikt, of de klep van de bevochtiger goed dicht zit en dat het waterbakjehelemaal in het apparaat is geplaatst.
- Zorg dat de patiënt de aan/uit-knop niet gebruikt om het LCD-scherm op te lichten ‘s nachts, omdat dit de therapie stopt.
- Controleer of er een bericht op het scherm staat. Als dat zo is, volg dan de instructies om het bericht weer te verwijderen.
- Trek de stekker uit het apparaat en steek deze er dan weer in.
- Er kunnen af en toe stroomonderbrekingen zijn, waardoor het apparaat zich uitschakelt. Vraag uw patiënt of andere apparaten (zoals een wekker) op hetzelfde moment een stroomonderbreking hebben gehad.
- Als uw patiënt een geactiveerd AirSense 10 of AirCurve 10-therapieapparaat heeft, vindt u bruikbare informatie via AirView Hulp op Afstand, om u te helpen het probleem op afstand op te lossen.
We raden aan de volgende oplossingen te proberen:
- Bevochtiger. Het gebruik van een PAP-therapieapparaat of ander therapieapparaat voor slaapapneu kan soms leiden tot een droge en verstopte keel, neus en mond. Dit wordt veroorzaakt, doordat het volume van de luchtstroom van het apparaat vaak groter is dan waaraan het lichaam van de patiënt gewend is zelf te bevochtigen. Bevochtigers en verwarmde slangen kunnen de vochtigheid in de lucht die uw patiënt inademt verhogen en dat kan helpen om deze symptomen te verlichten en de therapie comfortabeler te maken.
- Nasaal decongestivium. Neusallergieën en -verstopping kan resulteren in mondademen tijdens de nacht. Hierdoor wordt de keel en mond droog en dat kan de slaapapneutherapie negatief beïnvloeden. Een nasaal decongestivium of antihistamine kan dit probleem verlichten.
- Kinband. Als uw patiënt een droge neus en mond heeft tijdens de slaapapneubehandeling bij gebruik van een nasaal of intranasaal masker, kan dat liggen aan een open mond tijdens het slapen. Een kinband kan dit probleem oplossen, door de mond van de patiënt dicht te houden tijdens het slapen.
- Volgelaatsmasker. Chronische neusallergieën of andere neusproblemen, zoals een afwijkend neustussenschot kunnen het lastig maken door de neus te ademen. Volgelaatsmaskers, die zorgen dat uw patiënten de benodigde lucht krijgen, of zij nu door de neus of door de mond ademen, kunnen het antwoord zijn.
Sommige mensen hebben last van een opgeblazen gevoel bij het gebruik van een PAP-apparaat, vooral aan het begin van de behandeling. Als uw patiënt last heeft van een opgeblazen gevoel, raden we de volgende oplossingen aan.
- Probeer het inslikken van lucht te voorkomen. Als uw patiënt voor het eerst slaapapneutherapie krijgt, kan het zijn dat uw patiënt lucht inslikt in plaatst van normaal inademt. Het inslikken van lucht veroorzaakt een opgeblazen gevoel. Uw patiënt moet proberen zo normaal mogelijk te ademen als het therapieapparaat gebruikt wordt.
- Probeer een APAP (automatic positive airway pressure) -therapieapparaat uit. Als de drukbehoeften van uw patiënt variëren gedurende de nacht, kan één van de AutoSet™-therapieapparaten een goede keuze zijn. Deze apparaten passen automatisch de druk aan tijdens de nacht volgens de unieke ademhalingspatronen van uw patiënt. Door minder druk te leveren als ze minder druk nodig hebben, kan een AutoSet-apparaat helpen het opgeblazen gevoel tegen te gaan.
- Probeer een Auto Bi-Level apparaat bij hoge drukken. Indien uw patient hoge drukken nodig heeft om respiratoire gebeurtenissen te onderdrukken kunt de Vauto van ResMed voorschrijven.
We raden aan de volgende oplossingen te proberen met uw patiënt:
- De “Ramp”-functie. De Ramp-functie is ontworpen om de therapie comfortabeler te maken. Het helpt uw patiënt elke nacht aan de therapie te wennen, door het apparaat met een lagere druk te laten beginnen dan voorgeschreven en langzaam de druk te verhogen naar de voorgeschreven druk in maximaal 45 minuten. Het gebruik van de Ramp-functie betekent dat het apparaat meer tijd heeft om de voorgeschreven therapiedruk te bereiken en daardoor heeft uw patiënt meer tijd om comfortabel in slaap te vallen. Bij AirSense 10-therapieapparaten van ResMed raden we aan dat u de AutoRamp-functie gebruikt die automatisch registreert wanneer uw patiënt in slaap valt en vanaf dat moment de druk ophoogt.
- Een APAP-therapieapparaat. Als de drukbehoeften van uw patiënt variëren gedurende de nacht kan één van de AutoSet™-therapieapparaten een goede keuze zijn. Deze apparaten passen automatisch de druk aan tijdens de nacht volgens de unieke ademhalingspatronen van uw patiënt.
- De EPR-functie. De therapieapparaten van ResMed hebben een Expiratory Pressure Relief (EPR)-functie die de druk vermindert als uw patiënt uitademt. Hierdoor voelt uitademen natuurlijker en comfortabeler. Wij adviseren deze functie alleen in ‘Ramp only’ te gebruiken zodat tijdens slaap uw patiënt gedurende de slaap zijn of haar efficiënte druk ontvangt.
- Geduld: vertel uw patiënt dat het tijd kost om aan de behandeling te wennen! Het duurt even voordat de meeste mensen gewend raken aan het elke nacht gebruiken van een PAP-apparaat en masker. Sommige patiënten vinden dat het dragen van het masker met het therapieapparaat overdag, bijvoorbeeld tijdens het televisie kijken, hen helpt eraan te wennen.
De Spaarstandmodus is ontworpen om energieverbruik te verminderen. Deze wordt geactiveerd door de aan/uit-knop 3 seconden ingedrukt te houden. We raden aan ten minste 2 minuten te wachten na het einde van de therapie, als uw patiënt het apparaat nog steeds wil ontkoppelen van de netstroom .
Als u de patiëntgegevens op afstand volgt, moet het apparaat ingeschakeld blijven om de gegevens te versturen.
Hoe moeten mijn patiënten de bevochtiger schoonmaken?
Regelmatig onderhoud en schoonmaken houdt de bevochtiger in goede staat en zorgt voor een prettigere therapie voor uw patiënten.
De gebruikershandleiding van iedere bevochtiger bevat instructies over het schoonmaken van uw specifieke type apparaat en onderdelen. Over het algemeen moet de waterkuip elke dag worden gewassen in warm water met een mild schoonmaakmiddel, daarna grondig worden afgespoeld met schoon water en uit de buurt van direct zonlicht worden gedroogd. Elke maand moet de waterkuip worden geïnspecteerd op slijtage en verslechtering en worden vervangen als een onderdeel gebarsten, troebel of putjes vertoont.
Patiënten moeten de volgende middelen vermijden om de bevochtiger mee schoon te maken, omdat deze oplossingen schade kunnen veroorzaken en de levensduur van het product verkorten.
- Bleek en oplossingen gebaseerd op chloor, alcohol of ammoniak.
- Hydraterende, antibacteriële of op glycerine-gebaseerde zeep.
- Waterontharders en niet-goedgekeurde ontkalkingsmiddelen.
Voor uw gemak vindt u hier de schoonmaakinstructies voor de verwarmde bevochtiger van ResMed:
Elke dag
- Was het gedemonteerde kuipdeksel, de plaat en de basis in warm water met een mild schoonmaakmiddel.
- Spoel grondig in schoon water en laat ze drogen uit de buurt van direct zonlicht.
Elke maand
- Haal de verzegeling van de flipdeksel en was deze in warm water met een mild schoonmaakmiddel.
- Neem de buitenkant van de luchtbevochtiger af met een vochtige doek en een mild schoonmaakmiddel.
Houd er rekening mee dat het losgemaakte deksel, plaat en basis ook in de vaatwasser kunnen eventueel ook in een vaatwasmachine gewassen worden op een fijnwasprogramma voor glas (alleen in de bovenste tray). Witte poederaanslag in het waterreservoir kan worden verwijderd met een oplossing van één deel huishoudazijn op 10 delen water.
Raadpleeg de gebruikershandleiding van de slang voor gedetailleerde instructies over het schoonmaken. In het algemeen moet u de luchtslang elke dag verwijderen door aan de handgreep van de rubberen aansluiting van het apparaat te trekken. Hang de slangen op een schone, droge plek tot het volgende gebruik.
Let op: Hang de slangen niet in direct zonlicht, omdat deze hierdoor na verloop van tijd verharden en uiteindelijk gaan barsten.
Luchtslangen moeten niet in een wasmachine of vaatwasser worden gewassen.
Iedere week dienen patiënten de luchtslang van hun apparaat en masker te verwijderen door aan de rubberen aansluitingen van het apparaat en het masker te trekken te trekken, om deze daarna te wassen in warm water met een mild schoonmaakmiddel. Ze moeten de slangen goed uitspoelen en ophangen op een schone, droge plek om te laten drogen. Ze moeten de luchtslangen weer aansluiten op de luchtuitlaat en masker, de volgende keer als zij het apparaat gebruiken.
ResMed heeft aanbevolen en gevalideerde procedures voor het schoonmaken en desinfecteren van verwarmde bevochtigers voor gebruik voor meerdere patiënten in een slaapcentrum, kliniek of ziekenhuis. Raadpleeg de bevochtiger desinfectiehandleiding van ResMed voor de instructies.
Echter, de voorschriften voor desinfectie variëren regionaal. Daarom moet iedere gezondheidsinstelling haar eigen procedures raadplegen, voordat de instructies in deze handleiding gevolgd worden.
Apparaten en SD kaarten
We raden aan de SD (Secure Digital)-kaarten te gebruiken die door ResMed worden geleverd, omdat deze gevalideerd zijn en voldoen aan wettelijke veiligheidstandaarden. ResMed heeft verschillende SD-kaarten geselecteerd die voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen (zoals IEC 60601-1) en levert deze bij de therapieapparaten of als accessoires. Niet alle SD-kaarten op de markt voldoen aan de wettelijke eisen of zijn getest en gevalideerd om met ResMed-apparaten te werken.
Dat hangt af van het slaaptherapieapparaat. Bijvoorbeeld, voor een S9-therapieapparaat is een 1GB SD-kaart genoeg om gemakkelijk 365 dagen gebruiksgegevens, 30 dagen gedetailleerde gegevens en 7 dagen gegevens met hoge resolutie op te slaan. Op ieder AirSense 10 of AirCurve 10-therapieapparaat kan 365 dagen gebruiksgegevens en 30 dagen gedetailleerde gegevens en gegevens met hoge resolutie op worden geslagen.
Nee. Deze SD-kaarten zullen met het apparaat werken indien gebruikt met een adapter, maar deze zijn niet aangetoond te voldoen aan de IEC 60601-1 veiligheidseisen voor medische apparatuur voor dit therapieapparaat. Daarom raadt ResMed het gebruik ervan niet aan.
Nee. Secure Digital High Capacity (SDHC)-kaarten kunnen, net als mini- en microSDHC-kaarten en SDXC-kaarten, niet gebruikt worden met de slaaptherapieapparaten van ResMed.
op de AirSense 10 en AirCurve 10 therapieapparaten moet u de behuizing van de SD-kaart open maken, om toegang te krijgen tot de SD-kaart. Om de SD-kaart te verwijderen, moetu de SD-kaart indrukken en daarna eruit trekken. Om de SD-kaart te installeren, moet u de SD-kaart in het apparaat drukken, totdat u een klik hoort. We raden aan dat u de SD-kaart installeert als het apparaat is uitgeschakeld. Het is ook mogelijk om de SD-kaart te installeren als het apparaat ingeschakeld is, maar geen therapie levert. Als de kaart verwijderd moet worden om gegevens te controleren, wacht dan 2 minuten na het einde van de therapie voor het verwijderen van de SD-kaart uit het apparaat.
Op alle AirSense 10 en AirCurve 10-apparaten zit er een LED naast de SD-kaartgleuf, die aangeeft wanneer de SD-kaart verwijdert kan worden. Als de LED knippert, moet u wachten tot het apparaat klaar is met gebruik van de SD-kaart. U kunt de SD-kaart veilig verwijderen als de LED uit is.
Reizen met ResMed-apparaten
Ja. ResMed biedt een 90W-voeding aan die gebruikt kan worden om een slaaptherapieapparaat en bevochtiger van ResMed op het stopcontact aan te sluiten. Als uw patiënt geen bevochtiger nodig heeft, is de lichtere 30W-voeding wellicht handiger. Deze is alleen beschikbaar voor S9-therapieapparaten.
Deze voedingen kunnen worden aangesloten op stopcontacten met een AC-configuratie en kunnen niet gebruikt worden met een DC-configuratie. Patiënten die hun slaapapparaat van stroom willen voorzien op een auto, boot enz., hebben de DC-transformator nodig.
Ja. ResMed biedt een DC-transformator aan, waarmee hun patiënten hun slaaptherapieapparaat van ResMed van stroom kunnen voorzien met behulp van de accu van de auto, boot, enz.. Let op: DC-transformators kunnen niet gebruikt worden met beademingsapparatuur.
Ja. Onze SlimLine-slangen horen bij de dunste, meest flexibele slangen op de markt. Ze zijn 40% lichter, 20% dunner en gebruiken 35% minder ruimte dan traditionele CPAP-slangen, waardoor ze ideaal zijn voor reizen. Het gestroomlijnde ontwerp maakt het makkelijk voor patiënten om in bed te bewegen zonder aan het masker te trekken, waardoor hun masker goed blijft zitten en de fdichting op zijn plek blijft.
De AirMini, AirSense 10 en AirCurve 10 reistassen zijn de ideale reisaccessories voor de slaaptherapieapparaten van ResMed. Deze stevige, handige tas beschermt het therapieapparaat, de bevochtiger, de slangen en het masker tijdens het reizen. Er is ook een opbergvak voor extra zaken, zoals schoonmaakdoekjes of reservefilters.
Onze reistassen hebben een stevige voering, zijn gemakkelijk in te pakken en makkelijk te dragen met de handgrepen en de handige schouderband.
We bieden stevige, op maat gemaakte reistassen voor de beadmingsapparaten‘Astral’ en ’Stellar’ en de bijbehorende accessoires. Al onze tassen kunnen worden vastgemaakt aan een bed of rolstoel en bieden toegang tot de gebruikersinterface, zodat patiënten en verzorgers de waarschuwingen kunnen bekijken en bij de bediening kunnen zonder het apparaat te verwijderen.
De Astral-reistas beschermt de Astral levensondersteunende beadmingsapparaat en accessoires tijdens het reizen. De reistas is gemakkelijk met de hand te dragen of als rugtas dankzij de brede comfortabele schouderbanden. De gebruikersinterface is volledig toegankelijk als de ventilator in de tas zit en het Astral waarschuwingssysteem in de reistas werkt met een volumebereik van 45–75 dBA (in vijf stappen) voor meer veiligheid en gemoedsrust.
De Stellar-reistas biedt uw patiënt de zekerheid van een stevige, op maat gemaakte bescherming tegen stoten, stof en water.
Vind de juiste oplossing
Apparaatonderhoud en vervanging
Om een goede kwaliteit therapie te waarborgen is het belangrijk voor uw patiënten om apparaten en onderdelen regelmatig te vervangen.
Veelgestelde vragen maskers
Heeft u vragen over het passen, schoonmaken of andere aan masker gerelateerde onderwerpen? U vindt de antwoorden op deze en andere vragen hier.
Garantie
Op zoek naar informatie van ResMed over de garantie op het masker, CPAP-apparaat of ander ResMed product van uw patiënt? Vind de antwoorden hier.